Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  04.01.2006 08:50:36

AFT - kritický koment k deficitu rozpočtu za rok 2005

Státní rozpočet v roce 2005 skončil deficitem 56,4 mld. korun, což je o 1/3 méně než byl plánovaný schodek (-83,6 mld.). Za lepším výsledkem státního rozpočtu stála pouze příjmová stránka (vyšší výběr daní), protože výdaje rozpočtu byly vyšší než byl schválený rozpočet a to i přes lepší vývoj české ekonomiky. Vláda tedy nemůže v žádném případě si přisvojovat nižší schodek státního rozpočtu jako výsledek své hospodárnosti. Opak je pravdou a jak poznamenal guvernér ČNB Tůma, nižší schodek státního financí v roce 2005 je vlastně „nechtěné dítě“ vlády.

Příjmy státního rozpočtu dosáhly 866,5 mld. (15,2% y/y) což je o 62 mld. více než předpokládal návrh rozpočtu. Příjmovou stránku pozitivně ovlivnil vyšší výběr daní (770,5 mld., tj. o 14,4 mld. více než plánováno),rozpouštění rozpočtových rezerv (22,6 mld.) a čerpání z fondu státní záruk (21,9 mld.). Vyšší výběr daní byl spojen s příznivým vývojem české ekonomiky, což se nejviditelněji projevilo u daně z příjmu právnických osob (142,3 mld.; +27% y/y). Současně se naplno projevily efekty zvyšování spotřebních daní v průběhu roku 2004 a výběr DPH dosáhl 208,4 mld. (+13,2% y/y) a spotřebních daní 110,5 mld. (15,1%). I přes tyto výrazné nárůsty stát na spotřebních daních vybral méně, než kolik plánoval v návrhu státního rozpočtu.

Výdaje státního rozpočtu dosáhly 922,9 mld. (9,2% y/y) a vláda utratila o 34,3 mld. navíc než předpokládal schválený návrh rozpočtu. Sociální výdaje včetně důchodů představovaly 332,7 mld. a na čerpání sociálních dávek se vyšší ekonomický růst a pokles nezaměstnanosti vůbec neprojevil. Lepší důkaz pro nezbytnost reformy sociálního státu nelze najít. Jediné významnější úspory (7,8 mld.) vláda dosáhla v kapitole správa státního dluhu díky nižším úrokovým sazbám a vyšším daňovým příjmů, které vedly k nižší potřeba financovat dluhově běžné výdaje během roku.

Poslední dva roky vláda ve zvýšené míře využívá rezervních fondů. V roce 2004 do fondů rezerv převedla asi 29,4 mld., které z části letos rozpustila. Na konci roku 2005 převedla vláda do rezervních fondů 48,5 mld., které pravděpodobně utratí v letošním volebním roce. Plnění rezervních fondů ukazuje na prostor pro škrty na výdajové stránce rozpočtu, protože vláda vloni neutratila 50 mld. a nikdo to ani nepostřehl.

Deficit rozpočtu dosáhl 56,4 mld. korun (asi 1,9% HDP). Celé veřejné finance podle předběžných údajů ministerstva financí vykázaly schodek na úrovni 2,8% HDP (metodika ESA95), čemž odpovídá asi 82 mld. Mimo státní rozpočet vláda vytvořila další deficit na úrovni 52 mld., protože podle metodiky ESA95 se do vládních výdajů nepočítá plnění rezervních fondů. Zaučtování rezerv vládě letos mediálně pomůže, protože rozpouštění rezerv se negativně projeví v statistikách až na konci roku 2006 (po volbách) a do té doby budou mediálně působit příznivě - nižší schodek veřejných financí v roce 2005 a během roku 2006 opticky snižovat schodek státního rozpočtu vykazovaný podle české metodiky.

Výsledky veřejných rozpočtů, byť jsou znatelně lepší než plánované (schodek 4,7% HDP), nemohou být prezentovány jako dobrý výsledek. Vládní představitelé často prezentují některé chyby jako vlastnost systému. Ovšem deficit veřejných financí kolem 3% HDP nejsou normální a nemůžou být stavěny jako cíl, protože takový stav nemůže být nikdy dlouhodobě udržitelný. Pokud ekonomika za celý letošní rok vzroste o 4,8 procenta, vláda rekordně zdaní ekonomiku a ještě přitom vykáže deficit na úrovni 2,8% HDP, tak slova „úspěch“ či „spokojenost“ nejsou a nemůžou být na místě. Důvodem žalostného stavu veřejných rozpočtů jsou marnivé výdaje, které rostou do astronomických rozměrů kvůli odkládání nezbytných reforem. Současný stav navíc přináší nepřehlédnutelné varovní: výdaje státu neklesají navzdory ekonomické expanzi a nejsou je schopny ufinancovat ani vyšší daňové příjmy jako důsledek kombinace rekordní daňové kvóty a vysokého ekonomického růstu. Otázkou zůstává, jak vláda bude financovat svoje výdaje, až ekonomický růst zpomalí, což bude znamenat nižší daňové příjmy, ale naopak vyšší výdaje.

AUTOR: Petr Sklenář

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688