Marketingové noviny.cz (Marketingové noviny.cz)
Marketing a média  |  16.06.2005 21:26:26

Konkurence a vnější prostředí výrazně ovlivňují Vaše podnikání

Autor: Jiří Bednář

Ačkoli získání a vyhodnocení informací o konkurenci a vnějším podnikatelském prostředí může být časově náročné, určitě se takto investovaný čas vyplatí. Analýza konkurence Vám pomůže najít její slabé stránky a definovat výhodu, kterou se oproti konkurenci prosadíte u zákazníků. Znalost informací o vnějším prostředí zahrnující mimo jiné vývoj ekonomiky, úrokových sazeb, legislativní a technologické změny apod. Vám zase pomohou lépe předpovídat vývoj trhu a využít nových příležitostí.

Jaké další výhody Vám přinese tato analýza?

Stanete se více inovativními: Vašim zákazníkům musíte nabídnout konkurenční výhodu a odlišit se tak od Vašich soupeřů na trhu. Mnozí podnikatelé jsou přesvědčeni, že jedinou výhodou je nižší cena – tato myšlenka je však nesprávná a nebezpečná, jelikož snížení cen negativně ovlivní Vaši ziskovost! Je mnoho způsobů, jak odlišit Vaši nabídku od konkurenční, a vždy jde o to inovovat: Váš produkt nebo službu, způsob nabídky a práce se zákazníky, interní organizaci apod. Neustálá inovace je v dnešním rychle se měnícím a vysoce konkurenčním prostředí podmínkou přežití firmy na trhu!
Od konkurence se můžete mnohému naučit: sledujte a vyhodnocujte průběžně aktivity konkurence a jejich odezvu u zákazníků – získáte tam mnoho poznatků o jejich nákupním chování. Učte se od úspěšných konkurentů ve všech oblastech, ale nesnažte se je pouze kopírovat, vždy přidejte něco svého, unikátního, a odlište tak svou nabídku.

Analýza konkurence

Co byste měli vědět o konkurenci:
- Kdo je Vaše konkurence, jaký má podíl na trhu a obchodní výsledky
- Kdo může být Vaše nová, potenciální konkurence
- Jaká je její marketingová a obchodní strategie
- Jaké produkty a služby nabízí, a jejich podíl ve firemním portfoliu
- Na které zákaznické segmenty se zaměřuje
- Jaká je její vnitřní organizace
- Jaké jsou její silné a slabé stránky (použijte SWOT analýzu)

Jak jsem uvedl v úvodu, získat odpovědi na výše uvedené otázky nemusí být snadné – Vaše konkurence zřejmě nebude dychtit po tom Vám tyto cenné informace předat. Jak je tedy můžete získat? Využijte mnoha “zpravodajských” kanálů: informací přímo od zákazníků, publikovaných v tisku a na Internetu, analyzujte marketingové aktivity konkurence, navštivte je v jejich firmě, na prezentacích, výstavách.

A jeden tip na závěr: nesnažte se být úplně perfektní a získat o konkurenci 100% informací. Buďte efektivní – získejte podstatné informace a vyhodnoťte je. A poté přejděte do ofenzívy - stanovte své cíle a strategii, jak jich dosáhnout, a realizujte je!

Analýza vnějšího prostředí

Vnější prostředí zahrnuje mnohé oblasti, které mohou mít vliv na vaše podnikání. Z níže uvedeného seznamu se zaměřte na ty, které jsou pro Vás nejdůležitější:
- Vývoj ekonomiky: budete podnikat v ekonomicky příznivém prostředí? Z vlastních zkušeností Vím, že tento faktor může ovlivnit podnikání velmi významně, jsou roky, kdy se doslova všechno daří, a jiné, kdy obchody stagnují, konkurence se zostřuje, a cílem se stává přežití firmy.
- Technologické změny a produktové inovace: nabízíte produkt nebo službu, která může být díky vývoji technologií nebo produktovým inovacím nahrazena něčím novým?
- Státní a vládní zásahy: dotýkají se Vašeho podnikání nějakým způsobem státní a vládní zásahy, nařízení nebo regulace?
- Životní prostředí: nabízíte produkt nebo službu, která má co dělat s ochranou životního prostředí a respektuje jej?
- Bariéry vstupu nového konkurenta: jsou na trhu, na kterém podnikáte, dostatečně vysoké bariéry vstupu pro nové konkurenty (kapitálové, legislativní, znalostní), nebo může doslova přes noc vyrůst ve vašem sousedství nový silný konkurent?

Z poznatků získaných v procesu analýzy konkurence a podnikatelského prostředí vyberte na závěr ty nejvýznamnější a popište je v příslušném odstavci marketingového plánu. Jelikož plán je pracovním dokumentem, budete se moci Vy i Vaši zaměstnanci v průběhu roku k této analýze vracet, revidovat ji a přijímat potřebná opatření. Budete tak dobře připraveni na alternativy, které mohou na trhu nastat.

 

Článek je převzat z Marketingových novin.

Marketingové noviny.cz





Letní dovolená 2025 🏖 - země
Kde budete letos v létě na dovolené?
Česko
? %
Slovensko, Rakousko, Polsko
? %
Chorvatsko
? %
Řecko
? %
Itálie
? %
Španělsko
? %
Jiné středomoří, Albánie, ...
? %
Bulharsko, Turecko
? %
Egypt, Tunisko ...
? %
Exotika (SAE, Kapv ..)
? %
Jinde (napište do diskuze)
? %
Nikde
? %
Zatím hlasů:925

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688